woensdag 27 november 2013

Hulst

Door dit winterse werkje kom ik al een beetje in kerststemming!
Ik doorzoek alle patronen en heb echt zin om wat nieuws te gaan maken voor de feestdagen.
Deze ga ik zeker af krijgen voor die tijd, het gaat lekker snel!
Wel zijn de kleuren in het echt feller dan op het voorbeeld en is het garen krap aan.
Nu was het ook niet duidelijk of er met 1 of 2 draadjes moest worden geborduurd...er zit hoegenaamd geen beschrijving bij, afgezien natuurlijk van het telpatroon.
Er staat alleen maar: tweedraads-kruissteek.
Met een afbeelding van 2 draadjes over 2 draadjes van de stof.
Dus ga ik er van uit dat dat de bedoeling is.
Verder zijn er ook verschillen te zien, eigenlijk wel grappig.
Zoek ze maar!
Er is op het voorbeeld een blad vergeten en 1 bloem is half af.

En dan heb ik nu een vraagje.
Op 1 van de rommelmarkten die ik laatst bezocht heb ik het boekje: "kruissteekmotieven voor kerst "
gekocht.
Het is ooit uitgegeven in 1981, door Cantecleer, en is een van oorsprong Deens boekje.
Er staan erg mooie, folkloristisch aandoende motieven en wandlapjes in.
Alleen is er 1 probleem...
Het garen!
Er is geen dmc-lijstje en er wordt bij de benodigdheden gesproken van: "Deens blomstergaren".
Iemand enig idee welk merk of soort garen dat ooit is geweest?
Nu ja, gelukkig staan er veel kleurenfoto's in en is het wel mogelijk om met eigen garen te werken.
Ook wel eens goed om van de resten af te komen!




16 opmerkingen:

  1. Leuk dat je nog iets voor kerst kan maken.
    Veel succes met het garen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier is een link naar een omzettabel DMC/Blomstergarn. Hopelijk kun je er wat mee.

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://www.hendesverden.dk/PageFiles/519760/Konverteringstabel-fra-DMC.pdf

    Hier is de link..............................als m'n hoofd niet vastzat....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg bedankt ik heb het direct uitgeprint en bij het boekje gedaan!

      Verwijderen
  4. Mijn oma werkte veel met Blomstergarn. Dat schijnt de beste garen te zijn ;). Maar ja ook een stuk duurder. De kleuren zijn een beetje iets doffer dan DMC (Vind ik dan)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, trouwens je bent een mooi stukje verder. Hou echt van die natuur borduursels.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit werkje wordt prachtig Pauline en ik ben benieuwd wat je nu weer gaat maken voor de feestdagen! groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je borduurwerk wordt prachtig, mooie heldere kerstkleuren. Groetjes, Amarins

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig kerstwerkje Pauline...
    Liefs
    Erna x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo,

    Wat een leuk werkje en hoplijk geraak je aan het tweede werkje uit en kan je met eigen voorraad beginnen.

    Groetjes, Jaimie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik heb je een mailtje gestuurd met een foto van dat garen met ander garen erbij om de dikte te vergelijken.
    dat is een heel mooi deens boekje, goed bewaren hoor!
    en misschien kan je via google de kleuren op zoeken bij google images.
    wat wordt je hulst mooi zeg! echt kerst ..............
    groetjes miek

    BeantwoordenVerwijderen
  11. It will be a wonderful winter picture!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi dat hulst maar wat vreemd dat zo'n patroon zo slecht gemaakt is hé? Gelukkig heb jij inmiddels heel wat borduurervaring dus dat gaat zeker goed komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hopelijk vind je snel het geschikte garen zodat je fijn kan beginnen!
    Bij mij kriebelt het ook al weer een beetje om de Christmas kittens op te pakken :P

    BeantwoordenVerwijderen